ΚΑΛΩΣ ΗΛΘΑΤΕ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΠΙΑΝΟΥ

www.pianoguide.gr

το πιάνο Ελληνικά

Η ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ ΠΙΑΝΟΥ

Θα αγοράζατε ποτέ ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο δείχνοντας εμπιστοσύνη την γνώμη κάποιου φίλου σας που «οδηγεί καλά», ή μήπως του εμπόρου που το διαθέτει προς πώληση ?
Όπως τονίσαμε και στην ενότητα της επιλογής των καινούργιων πιάνων, η επιλογή του κατάλληλου πιάνου για τις ανάγκες σας, απαιτεί πρώτα λογική σκέψη και μετά γνώση.

Όσο κι αν σας φαίνεται αυτό λίγο περίεργο, αν ακολουθήσετε μια λογική σκέψη, είναι εύκολο να διαλέξετε ένα πιάνο.

Τα μεταχειρισμένα πιάνα συνήθως προορίζονται για αυτούς που στοχευουν σε μια προσωρινή αγορά, πραγμα που σημαίνει ότι θα το αλλάξουν σύντομα.

Αυτοί συνηθως είναι ή επαγγελματίες οι οποιοι αλλάζουν πολλά πιάνα στην καριερα τους ή ερασιτέχνες (αρχάριοι) οι οποίοι τα προτιμουν διοτι είναι οικονομικότερα μέχρι να διαπιστωθεί η πρόοδός τους.


ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ :


A) Εμπιστευτείτε για την αγορά του πιάνου σας ένα καλό και γνωστό κατάστημα πιάνων

με μακρόχρονη παρουσία στην αγορά !  Μην αγοράζετε πιανα από αγγελίες, διότι :
Ένα καλό ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΠΙΑΝΩΝ με μακρόχρονη παρουσία στην αγορά διαθέτει:
1) την πείρα να σας καθοδήγηση σωστά στην επιλογή του ΣΩΣΤΟΥ πιάνου ανάλογα με τις ανάγκες σας,
2) να κάνει σωστά την εκτίμηση του πιάνου που θα αγοράσετε, πάντα με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια σχέσης ποιότητος/τιμής .

Ένας ΙΔΙΩΤΗΣ ο οποίος διαθέτει το πιάνο του, σπανιοτατα γνωρίζει την αξία του !
Την εκτίμηση του πιάνου που διαθέτει την κάνει με βάση τις οικονομικές του ανάγκες και τους συναισθηματικούς παράγοντες που τον συνδέουν με αυτό. Δύσκολα αποχωρίζετε κάποιος π.χ. ένα οικογενειακό πιάνο στην πραγματική τιμή του, χωρίς να προσθέσει στην τιμή του και την «συναισθηματική» αξία που έχει γι’ αυτόν…

ΠΡΟΣΟΧΗ στις μικρές αγγελίες ιδιωτών που πωλούν πιάνα.
Στα πιάνα αυτά δεν υπάρχει εγγύηση, έστω και αν είναι λίγων ετών, διοτι οι εγγυήσεις δεν μεταβιβάζονται.
Πολλές φορές ακομη, δεν πρόκειται για ιδιώτες που τα μεταπωλούν, αλλά για εμπόρους οι οποίοι με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν να «ξεφορτωθούν» κάποια πιάνα.


Β) Συμβουλευτείτε έναν τεχνικό πιάνων που εμπιστεύεστε για την αγορά του πιάνου, διότι :
Οι δάσκαλοι του πιάνου, δεν μπορούν να σας βοηθήσουν. Είναι εκπαιδευτικοί και ΟΧΙ τεχνικοί !
Η άποψη ενός δασκάλου ή ενός πιανίστα είναι σεβαστή αλλά περιορίζεται μονον στο προσωπικό του "γούστο" σχετικά με το ποιος ήχος του αρέσει και μόνο. Αυτό σημαίνει ότι κάλλιστα μπορεί να διαφέρει από κάποιου άλλου και φυσικά από το δικό σας.
Σκεφτείτε απλά το εξής :

κάποιος που παίζει επί πολλά χρόνια σε ένα πιάνο που είχε από μικρός στο σπίτι του, είναι λογικό να το έχει συνηθίσει. Έτσι, τα πιάνα που θα ειναι πάντα στην πρώτη γραμμή των επιλογών του συγκεκριμένου ατόμου, θα είναι της ίδιας μάρκας με το δικό του, ή κάποιας άλλης που μοιάζει στο παίξιμο και στον ήχο με αυτό που έπαιζε από μικρό παιδί.

Αυτό δεν είναι ούτε κακό ούτε καλό.  Είναι απλά φυσιολογικό και λογικό ! Αν όμως σε εσάς δεν αρέσει π.χ. ο ήχος, ή το έπιπλο, ή η τιμή του ?...


Υποκειμενικότητα στην τεχνική εκτίμηση της κατάστασης ενός πιάνου δεν υπάρχει. 'Όποιο καλό τεχνικό και να ρωτήσετε, η άποψή του θα είναι σχεδόν ταυτόσημη με κάποιου άλλου.
Τα πιάνα γερνούν όπως οι άνθρωποι και τα σπίτια...!!!

Οι ειδικοί στα πιάνα λέμε : «καινούργιο Πιάνο και παλαιό Βιολί» !


Ο λόγος είναι απλός:
- Ο μηχανισμός του πιάνου φθείρεται με το παίξιμο, διότι το πιάνο είναι μηχανικό όργανο. Κατασκευάζεται από 12.000 εξαρτήματα περίπου, από τα οποία τα 8.000 περίπου είναι κινούμενα!
Με την πάροδο των ετών «γράφει χιλιόμετρα» και τελικά απαξιώνεται.
Ακόμη, όπως όλες οι μηχανές έτσι και αυτή των πιάνων εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου.
- Το ηχείο των πιάνων γερνάει με τα χρόνια.

Χάνει την ευλυγισία του και δονείται πολύ λιγότερο παράγοντας αισθητά μικρότερο εύρος αρμονικών συχνοτήτων. Η απαξίωση αυτή έρχεται ταχύτερα τόσο λόγω των μεγάλων τάσεων (έως και 24.000 κιλά) που αναπτύσσονται στο εσωτερικό του από τις χορδές και τους "καβαλάρηδες" που ακουμπούν επάνω του και το πιεζουν, όσο και από το πάχος και το είδος της ξυλείας που εχει χρησμοποιηθει

Τα πιάνα αποτελούνται από δύο μέρη: το «ΜΟΥΣΙΚΟ» και το «ΜΗΧΑΝΙΚΟ».


Οι επισκευές των πιάνων χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες:
1)Απλή επισκευή/συντήρηση, με αντικαταστάσεις των αναλώσιμων υλικών, καθαρισμό, ρεγουλαρίσματα του κλαβιέ και χόρδισμα στην "διαπασών" (recondition) :
Με την πάροδο των ετών, ανάλογα με την χρήση και την ποιότητα του πιάνου, υπάρχουν εξαρτήματα στο εσωτερικό που υφίστανται αργά ή γρήγορα φθορά και πρέπει να αντικατασταθούν. Επισης, από την φθορά των υλικών αλλά και από το περιβάλλον, μαζεύουν στο εσωτερικό τους αρκετή σκόνη που πρέπει να καθαριστεί.
Οι φθορές των αναλώσιμων υλικών προκαλούν αλλοίωση του βάθους βύθισης των πλήκτρων και πρέπει να "ρεγουλαριστούν" από την αρχή, ώστε το κλαβιέ να επανέλθει στην σωστή του θέση.
Το χόρδισμα αλλοιώνεται και το πιάνο χάνει τον σωστό του τόνο (La A1=440 Hz/sec.) με αποτέλεσμα να χρειάζεται επανειλημμένα χορδίσματα για να επανέλθει στην "διαπασών".


2) Πλήρεις και ριζικές «αναπαλαιώσεις-ανακατασκευές» (rebuilding).
Στις περιπτώσεις αυτές, αντικαθίστανται τα πάντα. Μηχανισμός, Ηχείο, πληκτρολόγιο κ.λ.π.
Μένουν ως έχουν μόνον το εξωτερικό περίβλημα (έπιπλο), το πίσω μέρος του (back post) και η σιδερένια βάση. Βασική προϋπόθεση είναι φυσικά ότι όλα είναι σε σχετικά καλή κατάσταση, καθώς επίσης ότι έχει προβλεφθεί εξ αρχής στην κατασκευή του ότι η σιδερένια βάση μπορεί να αντέξει την τάση που θα ασκούν επάνω της οι νέες χορδές που θα τοποθετηθούν ώστε να μπορούν να χορδιστούν στο σύγχρονο "διαπασών" (La A1=440Ηz/sec) και ίσως και παραπάνω.
Δεν αναφερόμαστε στο έπιπλο του πιάνου. Αυτό μπορεί να επισκευαστεί από εναν καλό επισκευαστή επίπλων (λουστραδόρο) με μια έστω βασική γνώση γύρω από τα πιάνα.
Συνοψίζοντας ...
θα λέγαμε ότι, στο "ΜΗΧΑΝΙΚΟ" μέρος του πιάνου μπορεί κανείς να επέμβει με πολλούς τρόπους κάνοντας επισκευές, αντικαταστάσεις και ρυθμίσεις, αναπαλαίωση αντικαθιστώντας τα πάντα με εντελώς καινούργια υλικά.
Στο "ΜΟΥΣΙΚΟ" μέρος όμως (ηχείο) είναι πολύ δύσκολο να επέμβει κανείς.

Αν το επιχειρήσει, το κόστος του θα είναι απαγορευτικό.

Αν αλλαχθεί και το ηχείο, τότε ο ήχος του δεν θα έχει καμία σχέση με τον παλαιό, διότι θα πρόκειται όπως είναι αυτονόητο, για νέο όργανο με παλαιό έπιπλο!


Αν σε ένα πιάνο γίνει «αναπαλαίωση-ανακατασκευή» του "ΜΟΥΣΙΚΟΥ και του "ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ" μέρους, τότε το συνολικό κόστος είναι συνήθως μεγαλύτερο από την αγορά ενός καινούριου πιάνου πολύ υψηλής ποιότητας.
Υπάρχουν αρκετά εργαστήρια πιάνων, τα οποία ασχολούνται με τέτοιου είδους «αναπαλαιώσεις-ανακατασκευές».
Λατρεις αυτής της κατηγορίας πιάνων είναι ειδικές κατηγορίες καταναλωτών.

Είναι ανθρωποι που τα συλλέγουν ή έλκονται από την εξωτερική αισθητική παλαιών επίπλων.


ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΓΟΡΑΣ.
ενός μεταχειρισμένου πιάνου είναι συνδιασμος τεσσάρων παραγόντων:
1) του ποσού των χρημάτων που θέλετε να διαθέσετε.
2) της κατάστασης που βρίσκεται.
3) της ποιότητας της αρχικής του κατασκευής.
4) της εξωτερικής του εμφάνισης.
Πολλοί αγοραστές πιάνων σκέφτονται ότι οποιοδήποτε παλαιό πιάνο "κάνει" για κάποιον που ξεκινά μαθήματα.
Εάν ήξεραν αρκετά πράγματα γύρω από τα πιάνα όπως π.χ. από ποδήλατα, θα συνειδητοποιούσαν ότι τα παιδιά τους ήταν έτοιμα να ανέβουν σε ένα ποδήλατο με επίπεδες ρόδες και σκασμένα λάστιχα!
Οι περισσότεροι αγοραστές μεταχειρισμένων πιάνων εστιάζουν στο ΥΨΟΣ ή στον ΗΧΟ του. Αυτό είναι λάθος!
Το κριτήριο του καλού ήχου είναι υποκειμενικό! Ένας ήχος που είναι καλός για κάποιον που παίζει πιάνο, μπορεί να είναι κακός για κάποιον άλλον. Το ΥΨΟΣ του πιάνου μπορεί να είναι ακατάλληλο για τον χώρο που θα παίζει.
Εφόσον πρόκειται για μεταχειρισμένο μηχάνημα, πρώτα, πρέπει κανείς να ξεκινήσει από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται και φυσικα την αρχική ποιότητα της κατασκευής του, δηλαδή την αξιοπιστία του παραγωγού του (την μάρκα) και την ποιότητα των πρώτων υλών που κατασκευάστηκε εξ αρχής.
Μην ξεχνάμε ότι το πιάνο που φέρει τον περίπλοκο μηχανισμό των 8.000 περίπου κινούμενων εξαρτηματων που προαναφέραμε, τα οποία, φθείρονται με την χρήση και χρειάζονται επισκευές, αντικαταστάσεις και επαναρυθμίσεις, αλλα και γνωρίζουν εξέλιξη με την πάροδο των ετών, τόσο στον τρόπο λειτουργίας όσο και στην ποιότητα και τα είδη των υλικών που τοποθετούνται μέσα σε αυτούς!


ΤΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΠΩΛΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟΥ ΠΙΑΝΟΥ;

Η αξία ενός μεταχειρισμένου πιάνου σε σχέση με ένα καινούριο διαμορφώνεται με βάση τους εξής παράγοντες:
Α) την τιμή του σε σχέση με ένα καινούριο.

Πιάνα μέχρι 5-6 ετών θεωρούνται σχεδόν καινούρια και εφόσον φυσικά είναι σε άψογη κατάσταση, η αξία τους εντοπίζεται περίπου στο 70% με 80% του καινούριου,
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα σημερινά πιάνα (ανάλογα με την ποιότητα κατασκευής τους), προδιαγράφονται για διάρκεια «καλής» ζωής από 2 έως 4 ανθρώπινες γενεές (δηλ. 40 εως 80 χρόνια περίπου), από εκεί και μετά η αξία τους πέφτει αισθητά κάτω από το 50% έως ότου να μην αξίζουν σχεδόν τίποτα.

Ένα μεταχειρισμένο πιάνο άνω των 10 ετών και έως τα 30 χρόνια του περίπου, έχει φθίνουσα αξία που πλησιάζει στο 50% της αξίας του καινούριου.

Για να πέσει ακόμη περισσότερο, τότε το πιάνο πρέπει να είναι άνω των 30 ετών.
Β) την κατάσταση στην οποία βρίσκεται
Θα πρέπει να θεωρηθεί δεδομένο ότι το πιάνο για το οποίο ενδιαφέρεστε, έχει ζήσει την ζωή του (έχει χρησιμοποιηθεί) κάτω από φυσιολογικές κλιματολογικές συνθήκες (όχι κάτω από αντίξοες όπως υπερβολική ζέστη, υγρασία κ.λπ.) και σε οικιακή, όχι σε επαγγελματική χρήση.